Jak dlouho trvá udělat e-shop na Shoptetu? Vše co musíte vědět!

Zajímá vás, kolik času a úsilí je třeba investovat do vytvoření vlastního e-shopu na Shoptetu? Mnozí se odhodlají k tomuto kroku s nadějí na úspěch a “rychlý prachy” (pun intended), ale realita může být zcela odlišná. 

Vývoj e-shopu na Shoptetu není pouze o registraci účtu a nahrání produktů do e-shopu. 

V tomto článku se podíváme na vše, co musíte vědět o tom, jak dlouho trvá udělat e-shop na Shoptetu, který bude schopen prodávat a vlastně bude mít hlavu a patu. Zjistíte, jak se vyhnout častým chybám a jak maximalizovat šance na úspěch. Takže, než se pustíte do tvorby svého vlastního online obchodu, pozorně čtěte.

Co je to Shoptet?

Pokud se chystáte vytvořit e-shop, pravděpodobně jste narazili na nespočet různých e-commerce platforem a systémů. Jednou z těchto platforem je Shoptet. Než se pustíme do detailů, je třeba pochopit co je to Shoptet a jestli vůbec dává smysl, abyste ho použili pro své podnikání.

Shoptet je česká e-commerce platforma, která vznikla v roce 2009 a od té doby získala velkou popularitu mezi online obchodníky v České republice a na Slovensku a pomalu proniká do dalších zemí EU. 

Z naší dlouholeté zkušenosti na Shoptetu můžeme říci, že Shoptet je skvělým řešením pro 80-90 % e-shopů, ale určitě není pro každého, i když se o to snaží a platforma se stále rozvíjí. 

A kdybyste chtěli se Shoptetem pomoci, neváhejte nás kontaktovat. Na Shoptetu máme za sebou přes 100 e-shopů a jsme zlatým partnerem Shoptetu. Nebo navštivte náš profil přímo na stránkách Shoptetu.

Pro koho je Shoptet vhodný?

Nebudeme vypisovat každou specifickou situaci, kdy Shoptet smysl dává a kdy ne. Projdeme pouze hlavní kategorie, abyste měli lepší představu o tom, kdy Shoptet smysl dává a kdy je lepší hledat jinde.

Malé a střední podniky

Shoptet je ideální pro malé a střední podniky, které chtějí rozšířit své aktivity i na online trh. Nabízí celou řadu “předpřipravených napojení” na systémy 3. stran, možnost pracovat s více sklady, velkoobchodní přihlášení pro partnery s možností nabízet všemožné cenové hladiny každému zvlášť, zjednodušený výpis produktů a mnoho dalšího.  

Začínající podnikatelé

Pokud teprve začínáte s online podnikáním, Shoptet vám nabídne všechny nástroje potřebné pro růst vašeho e-shopu a zároveň jste schopni ho v základním režimu spustit prakticky za den. Mimo to nepotřebujete investovat jednorázově velké částky do vývoje funkcí podporující zvyšování obratu, stačí si tyto funkce pronajmout za desítky/stovky korun měsíčně od Shoptetu – v Shoptetím slangu jim říkáme doplňky.

Lidi bez technických dovedností

Shoptet je navržen tak, aby byl přístupný pro každého. Nepotřebujete hluboké znalosti programování nebo webdesignu a prakticky na pár kliků spouštíte základní formu e-shopu.

Mimo to je ve všední dny k dispozici podpora na telefonu, která Vám poradí s čím jen potřebujete. Přívětivě je i zpracovaná textová nápověda na stránce podpora.shoptet.cz, kde najdete různé návody jak se Shoptetem pracovat.

Firmy s omezeným rozpočtem

Shoptet nabízí různé cenové plány, včetně bezplatné verze s omezenými funkcemi, což je skvělé pro ty, kteří chtějí začít bez velkých investic. Bezplatná verze je pouze do 10 produktů, ale i to ze zkušenosti stačí pro dobrých 5-10 % e-shopů, neboť každý produkt můžete mít klidně v 10 dalších variantách.

Co to znamená? Že technicky budete mít na e-shopu do 10 produktů, ale prakticky jich budete mít 100. Samozřejmě to není řešení pro každého, ale při ceně 0 Kč to není špatná hodnota.

Pro koho Shoptet vhodní není?

I když Shoptet nabízí mnoho výhod pro mnoho podnikatelů a online obchodníků, není ideálním řešením pro každého. Zde jsou některé situace a typy podnikatelů, pro které Shoptet nemusí být nejlepší volbou. 

Velké společnosti s komplexními požadavky

Pokud provozujete velký e-shop, který vyžaduje velkou míru automatizace, mnohá a komplexní napojení na vlastní interní systémy, funkce kompletně postavené na míru (rezervační systémy, vizualizace, komplexní konfigurátory).

Nebo pokud požadujete, aby Shoptet nejen posílal data do těchto systémů, ale aby i systémy posílali data do Shoptetu zpět, kde se vyžaduje nějaká návazná automatizovaná aktivita, pak je možné, že Shoptet není to pravé ořechové.

Pokročilí uživatelé se znalostí programování

Pokud jste zkušený vývojář, nebo máte v týmu vývojáře a chcete absolutní kontrolu nad kódem a funkcemi e-shopu, může být Shoptet omezující, protože jeho možnosti úprav jsou do jisté míry omezené.

Šikovný vývojář si dokáže na Shoptetu poradit s mnohými překážkami a zcela upřímně, dokáže Shoptet proměnit ve velmi “customizovaný” nástroj, ale milovat Vás za tyto úkoly nebude. Shoptet není open source a pokud nejste v režimu Premium, tak Vám neposkytuje API přístup.

Jak dlouho trvá vytvořit e-shop na Shoptetu?

Konečně se dostáváme k jádru pudla. Pokud jste dočetli až sem, jste jedni z těch 80-90 % e-shopařů, pro které Shoptet dává smysl. Jak dlouho tedy trvá vytvořit e-shopu na Shoptetu? To záleží. Není problém spustit e-shop do cca 3-5 hodin od jeho počátečního založení a začít prodávat – šance však je, že toho moc neprodáte.

A pokud se do toho chcete pořádně obout, můžete e-shop spouštět klidně 3-6 měsíců.

Abychom si odpověděli co nejpřesněji a vy jste odešli s hodnotnou informací, je potřeba si rozdělit tvorbu e-shopu na Shoptetu do 3 kategorií.

  1. Základní 
  2. Pokročilé
  3. Komplexní

Základní nastavení Shoptetu (3-5 hodin)

Jedná se o nastavení e-shopu pouze skrze administraci Shoptetu a nativní funkce. Vyplňujete základní údaje o Vaší firmě a o Vás, jako jsou e-maily pro komunikaci, IČO, telefony, propojujete sociální sítě se Shoptetem. Nahráváte produkty (ať už ručně, nebo nahráváte produktové feedy), případně doplňujete popisky a obrázky. 

Vybíráte vhodnou šablonu, kterou aktivujete. V rámci omezených možností upravujete vzhled v rámci jednoduchého “drag & drop” editoru.

Nastavujete platební údaje a dopravy, vyplňujete předpřipravené GDPR dokumenty nebo obchodní podmínky.

Jakmile toto všechno nastavíte v administraci, prakticky ihned můžete přesměrovat doménu a po vygenerování SSL certifikátu můžete přesměrovat na zabezpečené HTTPS (nebojte, v Shoptetu jde o 2-3 kliknutí) a jakmile se záznamy propíší, můžete prodávat.

Ale jak jsem již uváděl, moc toho asi neprodáte. Základní šablona Shoptetu je fajn, pokud prodáváte levnější sortiment a spíše testujete, co se bude dít. Pokud to myslíte trošku vážně, je třeba do tvorby e-shopu investovat nejen více času, ale často i financí.

Pokročilé nastavení Shoptetu (od 10h do 1-2 týdnů)

Do této kategorie patří vše, co obsahuje základní nastavení.

Současně se však pouštíte do detailnějšího nastavení e-shopu skrze administraci a využíváte větší potenciál toho, co Shoptet nabízí. Nahráním produktů to nekončí, ale vytváříte jim varianty, doplňujete související a podobné produkty, doplňujete technické parametry vašich produktů, procházíte základní SEO optimalizací, přidáváte příznaky k produktům atd.

Řešíte různá napojení, jako jsou Google Analytics, Google Search Console, využíváte zbožových srovnávačů a vkládáte produktové feedy do inzertních systémů 3. stran. 

Využíváte doplňky Shoptetu, jako jsou množstevní slevy, překládáte svůj obsah do cizích jazyků, implementujete cizí měny na Shoptet – těch možností je celá řada.

Tím to však ani zdaleka nekončí. 

Sami si pravděpodobně nevystačíte, pokud neumíte kódovat/programovat, pokud neovládáte grafické softwary či nemáte marketingový a analytický vhled do fungování e-commerce.

Většina e-shopařů využívá freelancery a agentury, kteří jim připravují grafické podklady – tj. budete pravděpodobně chtít profesionálně vypadající bannery na webu, budete chtít od programátora zasáhnout do kódu zvolené šablony a upravovat věci tak, aby vyhovovaly tomu, jak se jako značka prezentujete, rozšířit šablonu o nové informační sekce a celkově ji přizpůsobit obrazu svému.

Nyní máte tedy e-shop plnohodnotně nastaven, máte nasazené profesionální bannery a web e-shop již vypadá mnohem lépe i díky úpravám programátora. Tyto práce mohou zabrat cca 1-3 týdny práce dle rozsahu a rychlosti implementace.

Vždy záleží na tom, jak dobře máte připravané podklady pro grafika a programátora, ale i pro sebe, jak moc produktů máte, kolik máte kategorií a jak jste technicky zruční.

Komplexní nastavení e-shopu (od 3 týdnů do 8 týdnů)

Ano, říkal jsem, že Shoptet můžete spouštět i 6 měsíců, z naší zkušenosti se však nejčastěji pohybujeme mezi 3-8 týdny. I zde záleží, jak dobře máte připravené podklady a pokud víte, co chcete, nebo se bude vše řešit za běhu. 

Na této úrovni si již určitě nemáte šanci vystačit sám. A současně pro ty, kteří to myslí se svým podnikáním vážně by to měla být ta nejsmysluplnější cesta.

Nastavení celého e-shopu v rámci administrace můžete řešit stále vy, nebo můžete najmout někoho, kdo má se Shoptetem zkušenosti a ušetří Vám čas a nervy na startu, případně Vás jen zaškolí.

Pokud však neprodáváte náramky za desítky korun, dává jednoznačně smysl dát větší důraz na vzhled vašeho e-shopu. Nejčastější průběh je takový, že na základě vašeho grafického manuálu (barvy, fonty, brandové atributy, logo) grafik připravuje vzhled e-shopu a posílá návrhy, jak by mohl vypadat. Od domovské stránky (homepage), přes produktovou stránku, stránku kategorie až po obsahové stránky, úpravy blogu atp.

Po schválení se celý design kóduje. Již nejde o drobné zásahy do šablony, ale prakticky přepsání celé základní šablony Shoptetu (záleží na požadavcích a přáních).

Na konci se řeší samozřejmě i responzivita celého designu, testuje se a s vývojářem/kodéreme se řeší finální úpravy.

Proces tvorby designu a následného kódování bývá otázkou několika týdnů, ale pokud pracujete se šikovným týmem, výsledek stojí za to.

A opět jako v předešlém bodu, byste měli řešit napojení analytiky, nasazení měřících scriptů a přípravu pro marketingové aktivity.

Již velmi individuální je pak případné napojení a automatizace – napojení na Pohodu a nastavení automatizace nebo na další účetní a skladové systémy. Současně je možné na Shoptetu řešit různé konfigurátory a kalkulačky – opět ale v rámci možností Shoptetu.

Závěrem

E-shop na Shoptetu je opravdu možné spustit během jednoho dne, ale pokud to myslíte vážně, určitě je lepší si vzít více času, řádně se připravit a jednoznačně zvážit zapojení někoho, kdo Shoptet zná. Případně je schopen Vám i základní šablony customizovat.

Jen v ČR je přes 35 tisíc Shoptetích e-shopů a většina z nich běží na základních šablonách, kterých jsou jednotky – většina e-shopů tak vypadá naprosto identicky, což pro budování značky určitě není správná cesta. Proto dává smysl to rozvoje e-shopu investovat už na startu.

A dle požadavků je pak individuální, jak dlouho bude trvat, než se postaví e-shop. Od pár hodin až po několik týdnů ve většině případů.


Chcete pomoci s e-shopem na Shoptetu?

Máme za sebou přes 100 spuštěných e-shopů na Shoptetu, takže se dá říci, že Shoptet známe velmi dobře. 
Ať už jde o vzhled e-shopu a jeho kódování, nastavení administrace či školení v rámci Shoptetu, jsme tu pro Vás.

Luděk Škop

Ve 20 letech jsem vyměnil puk za klávesnici a hokejku za Google Analytics a pustil jsem se do budování organické návštěvnosti. Dnes je to už více než 10 let, co se pohybuji v marketingu. Od založení Remédio Digital se starám o development e-shopů a budování organické návštěvnosti (SEO), které se s autama a finančníma trhama stalo tématem číslo jedna i mimo kancelář.

Líbil se Vám náš článek?

podělte se o něj s vašimi přáteli